Sint-Hubertusschool

Kleuter- en lagere school

De Sint-Hubertusschool is een katholieke school met een hart voor alle kinderen en voor elkaar.

De school heeft een verleden dat weerspiegeld wordt in de naam.

Het verleden draag je mee. Het is een uitdaging om het waardevolle ervan door te geven aan de kinderen van nu en de volgende generatie.

De oorsprong van ons katholiek onderwijs biedt ons uitdagingen en kansen:     

het verder uitdragen van de boodschap van Jezus Christus bij het onderwijzen/opvoeden van de kinderen door:

bijzondere aandacht te hebben voor de (kans)zwakkeren;

ons als school, schoolteam en onderwijs te profileren t.o.v. het niet-confessioneel onderwijs;

de ontwikkeling van de religieuze dimensie van het mens-zijn alle kansen te geven.

 

Kenmerkend voor onze katholieke school zijn de christelijke waarden en normen die

aan bod komen in alle facetten van het schoolleven. De vieringen, het samen beleven van kerkelijke feesten, integratie van onze godsdienstlessen in het dagelijks leven op school geven een andere dimensie aan opvoeding. Het “zijn”- beleven, openstaan voor geloven, waarden meegeven aan kinderen, ons doen en laten als leerkracht en het voorleven door het team, geven een meerwaarde. 

We willen dat onze kinderen zich kunnen ‘verwonderen’ over alles wat ons omgeeft en dat ze mogen ervaren dat er “meer” is.

Dat betekent ook dat we stilstaan bij de vraag wat Bijbelverhalen vandaag voor ons kunnen betekenen om ze te linken aan persoonlijke gebeurtenissen eigen aan de leefwereld van het kind. Alle kinderen leren Jezus kennen als onze inspiratiebron en ontdekken dat het de moeite waard is om zijn voorbeeld na te streven.

 

Wij geloven dat...

elke mens bekwaam is tot het goede. Dat willen wij in elk kind naar boven halen en zo bouwen aan een warme gemeenschap met een ‘hart voor het kind’.

Wij hebben de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien. Hiervoor voeren we een zorgbeleid waarbij we openstaan voor alle kinderen: zonder of met specifieke onderwijsbehoeften, zonder of met “rugzakje”.

We willen hen optimale ontwikkelings- een leerkansen bieden, hen zelfredzaam maken volgens hun eigen kunnen en eigen mogelijkheden. En daarbij moeten we als school ook rekening houden met de “thuiscultuur” en het “thuisklimaat”.

We willen maximale zorg bieden en bewaken daarbij ieders draagkracht. 

We beogen de harmonische ontplooiing van de totale persoonlijkheid. 

Dat doen wij door samen een zorgvisie uit te dragen waarin we bouwen aan een school:

Waar elk kind uniek mag zijn.
Waar elk kind de kans krijgt om te groeien.
waar we veel belang hechten aan samenwerking.
Waar we werken aan een gezonde en veilige levensstijl.
Waar iedereen zich thuis voelt.
Het zorgbeleid is ook gebaseerd op het zorgcontinuüm.

De brede basiszorg gebeurt in de eerste plaats door de klasleerkracht.

Leerkrachten kijken daarvoor naar de evolutie in het leerproces en de achtergrond van kinderen. Zo spelen ze in op hun noden, stimuleren hun mogelijkheden en bieden indien nodig redelijke aanpassingen aan.

Zowel in kleuter- als lagere school is er veel aandacht voor een warm en veilig klasklimaat met activerende directe instructie, het gebruik van gevarieerde werkvormen, het werken met ondersteunend materiaal en differentiatie. In de lagere school wordt er gebruik gemaakt van een meersporenbeleid waarbij elk kind op eigen niveau werkt. Daarbij werken sommige leerlingen zelfstandig, andere leerlingen hebben (verlengde) instructie nodig en bepaalde leerlingen hebben nood aan individuele ondersteuning (hetzij van de klasleerkracht of hetzij van de zorgleerkracht).

Omdat jij… anders bent?

Of gewoon…uniek?

Omdat jij meer bent

Dan zomaar een leertechniek!

Leren, over alles om je heen.

Steeds vooruit, hogerop!

Misschien de top?

STOP! En luister…

Naar wat je voelt

Naar wie je bent

Omdat jij…anders bent,

uniek!

Véél meer dan een leertechniek…

C. Vandenberghe