De Sint-Hubertusschool is een katholieke school met een hart voor alle kinderen en voor elkaar.
De school heeft een verleden dat weerspiegeld wordt in de naam.
Het verleden draag je mee. Het is een uitdaging om het waardevolle ervan door te geven aan de kinderen van nu en de volgende generatie.
De oorsprong van ons katholiek onderwijs biedt ons uitdagingen en kansen:
het verder uitdragen van de boodschap van Jezus Christus bij het onderwijzen/opvoeden van de kinderen door:
• bijzondere aandacht te hebben voor de (kans)zwakkeren;
• ons als school, schoolteam en onderwijs te profileren t.o.v. het niet-confessioneel onderwijs;
• de ontwikkeling van de religieuze dimensie van het mens-zijn alle kansen te geven.
Kenmerkend voor onze katholieke school zijn de christelijke waarden en normen die
aan bod komen in alle facetten van het schoolleven. De vieringen, het samen beleven van kerkelijke feesten, integratie van onze godsdienstlessen in het dagelijks leven op school geven een andere dimensie aan opvoeding. Het “zijn”- beleven, openstaan voor geloven, waarden meegeven aan kinderen, ons doen en laten als leerkracht en het voorleven door het team, geven een meerwaarde.
We willen dat onze kinderen zich kunnen ‘verwonderen’ over alles wat ons omgeeft en dat ze mogen ervaren dat er “meer” is.
Dat betekent ook dat we stilstaan bij de vraag wat Bijbelverhalen vandaag voor ons kunnen betekenen om ze te linken aan persoonlijke gebeurtenissen eigen aan de leefwereld van het kind. Alle kinderen leren Jezus kennen als onze inspiratiebron en ontdekken dat het de moeite waard is om zijn voorbeeld na te streven.
Wij geloven dat...
elke mens bekwaam is tot het goede. Dat willen wij in elk kind naar boven halen en zo bouwen aan een warme gemeenschap met een ‘hart voor het kind’.
Wij hebben de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien. Hiervoor voeren we een zorgbeleid waarbij we openstaan voor alle kinderen: zonder of met specifieke onderwijsbehoeften, zonder of met “rugzakje”.
We willen hen optimale ontwikkelings- een leerkansen bieden, hen zelfredzaam maken volgens hun eigen kunnen en eigen mogelijkheden. En daarbij moeten we als school ook rekening houden met de “thuiscultuur” en het “thuisklimaat”.
We willen maximale zorg bieden en bewaken daarbij ieders draagkracht.
We beogen de harmonische ontplooiing van de totale persoonlijkheid.
Dat doen wij door samen een zorgvisie uit te dragen waarin we bouwen aan een school:
Het schoolteam beschouwt diversiteit als een meerwaarde in het ontwikkelingsproces. We houden rekening met individuele verschillen tussen kinderen.
We geloven in de groeikracht van elke leerling.
Daarom geven we niet op en blijven we nieuwe kansen creëren. We versterken wat goed gaat om te kunnen werken aan wat minder loopt. Met rijke ondersteuning en interactie zorgen wij voor leerwinst bij elk kind.
Om elke leerling maximale onderwijskansen te bieden heeft de school een netwerk uitgebouwd. Samenwerking en overleg (ouders, opvoeders, externe organisaties,…) zijn cruciaal om groeikansen van leerlingen te optimaliseren.
Bewegend krijgen kinderen de kans om te leren en te ontspannen. We vinden ontdekkend leren en leven met hoofd, hart en handen zowel binnen als buiten de klasmuren belangrijk. We promoten gezonde voeding en voldoende beweging via sport en spel.
We zijn een gastvrije school waar we samenwerken aan een veilig en positief leef- en leerklimaat waardoor leerlingen zich goed voelen op school en tot leren kunnen komen in verbondenheid met anderen.
Het zorgbeleid is ook gebaseerd op het zorgcontinuüm.
De brede basiszorg gebeurt in de eerste plaats door de klasleerkracht.
Leerkrachten kijken daarvoor naar de evolutie in het leerproces en de achtergrond van kinderen. Zo spelen ze in op hun noden, stimuleren hun mogelijkheden en bieden indien nodig redelijke aanpassingen aan.
Zowel in kleuter- als lagere school is er veel aandacht voor een warm en veilig klasklimaat met activerende directe instructie, het gebruik van gevarieerde werkvormen, het werken met ondersteunend materiaal en differentiatie. In de lagere school wordt er gebruik gemaakt van een meersporenbeleid waarbij elk kind op eigen niveau werkt. Daarbij werken sommige leerlingen zelfstandig, andere leerlingen hebben (verlengde) instructie nodig en bepaalde leerlingen hebben nood aan individuele ondersteuning (hetzij van de klasleerkracht of hetzij van de zorgleerkracht).
Omdat jij… anders bent?
Of gewoon…uniek?
Omdat jij meer bent
Dan zomaar een leertechniek!
Leren, over alles om je heen.
Steeds vooruit, hogerop!
Misschien de top?
STOP! En luister…
Naar wat je voelt
Naar wie je bent
Omdat jij…anders bent,
uniek!
Véél meer dan een leertechniek…
C. Vandenberghe